Ook met mondmasker nog steeds iets te zeggen!

Op 18 oktober 2020

De mondmaskerplicht is een veelbesproken onderwerp de laatste maanden niet enkel en alleen in onze gemeente. Als N-VA Wetteren staan wij nog steeds achter de gezondheid van iedere Wetterse bewoner. De cijfers stijgen elke dag opnieuw, wat ons toch wel verontrust. Iedereen is het mondmasker wel eens beu, maar we mogen nu echt niet opgeven. Corona is terug aan zet en dit ten koste van onze gezondheid.

Op de laatste gemeenteraad dd. 6 oktober 2020, die op vraag van onder andere de N-VA fractie opnieuw veilig en dus digitaal doorging i.p.v. fysiek, laaide de discussie over de mondmaskerverplichting opnieuw op. Dit naar aanleiding voor de goedkeuring van de bekrachtiging van een burgemeester besluit dd. 7 september 2020, toen zowel federaal als gemeentelijk versoepelingen werden aangekondigd.

N-VA Wetteren steunt deze beslissingen niet en weigerde mee de versoepelingen te bekrachtigen. Onze gemeente schommelt tussen goeie, minder goeie en ronduit slechte cijfers. Ook nu nog kent Wetteren zeer slechte cijfers, en doen we het slechter dan steden als Dendermonde, Aalst en zelfs Gent. Wij pleitten toen al als fractie om (soms kleine) inspanningen te doen in de hoop dat handelszaken en horeca zouden kunnen open blijven. Onze motor van de economie moet blijven draaien.  Verder is het een prioriteit dat de kinderen naar school kunnen blijven gaan en dat vooral de druk op de zorgsector houdbaar blijft. Dit kunnen we enkel en alleen doen, door samen inspanningen te leveren.

Het betreurt ons te moeten vaststellen dat de gemeente Wetteren sedert de vorige lockdown geen enkel signaal meer gegeven heeft van sensibilisering of waarschuwing. Wat men van de burger verwacht, verwacht men toch ook van een bestuur? Of minstens een signaal en liefst het goede voorbeeld. Dit zagen wij jammer genoeg niet tijdens een ceremonie, waar het de plicht was van de schepen om in te  grijpen. Nu stond deze gewoon toe te kijken, hoe genodigden de maatregelen die hij zelf mee bekrachtigd heeft, negeerde. Fout signaal!

Tot slot willen we vooral dat er gepaste maatregelen genomen worden rekening houdend met de ernst van de situatie zonder kostbare tijd verloren te laten gaan. Als N-VA fractie blijven we niet bij de pakken zitten en willen we zelf ons steentje bijdragen tot sensibiliseren. Daarom starten wij vanaf vandaag een eigen campagne, in eerste instantie via sociale media. Samen kunnen we deze crisis en het virus verslaan. Wij weten dat dit terug inspanningen zal vragen voor ieder van ons, maar zo kunnen we levens redden.