European Disability Card

Op 18 november 2019

De Europese gehandicaptenkaart of European Disability Card (EDC) werd exact twee jaar geleden ingevoerd door oprichter Pieter Paul Moens. Sindsdien hebben al meer dan 54.000 mensen met een beperking zo’n kaart aangevraagd. Zij kunnen op die manier eenvoudig hun handicap bewijzen aan de ingang van deelnemende musea, theaters, pretparken, toeristische attracties, culturele centra,…

Minister Nathalie Muylle heeft vorige maand nog een oproep gedaan via de pers om de EDC-kaart te promoten in gemeenten. De overheid houdt namelijk een lijst bij van ‘partners’ die de EDC-kaart erkennen. Ook steden en gemeenten kunnen de kaart erkennen en daar voordelen aan koppelen voor hun cultuur-, sport- en vrijetijdsaanbod.

Wat de gemeente Wetteren betreft is dit punt in 2017 reeds aangekaart op de gemeenteraad, wat betreft de actieve deelname en herkenning van de EDC-kaart voor mensen met een beperking. De beslissing van de gemeenteraad was dan ook om deze EDC-kaart te integreren in de eigen gemeentelijke organisaties in de sfeer van vrije tijd, sport en/of cultuur. Dit om zo direct de voordelen toe te kennen voor de mensen met een beperking.

Tot op de dag van vandaag is deze EDC-kaart enkel geldig in het openlucht -en overdekt zwembad “De Warande”. Waar dit duidelijk op de website vermeld staat. Echter is hiervan niets terug te vinden voor de Sporthal & CC Nova. Andere kortingen in CC Nova zoals de UiTPAS en vriendenpas zijn dan weer wel van toepassing en terug te vinden op de website.

Gemeenteraadslid Freija Colpaert herinnerde de gemeente aan deze belofte van 2 jaar geleden en vroeg om de EDC-kaart te integreren in de Sporthal alsook in CC Nova en deze online te registreren op de website via het formulier. De twee desbetreffende schepenen onthaalden de vraag positief en belovende hiervan werk te maken. We zijn verheugd dat onze gemeente Wetteren deel zal uitmaken van dit fantastische project!