Oppositie vraagt commissie windturbines

Op 20 februari 2021

4 van de 9 commissieraadsleden in Wetteren dienen een verzoek in om een gemeenteraadscommissie ruimtelijke ordening te organiseren met betrekking tot de plannen om twee windturbines te bouwen in het bedrijventerrein Stookte in Wetteren-Overschelde.

Ira-Lina Piscador van N-VA, Wouter Bracke van Vlaams Belang en Savas Moschidis en Paul Lauwers van Open VLD verwijzen naar een mededeling van het actiecomité Wetteren Windstil waarin staat dat het ontgoocheld, teleurgesteld en woedend is over de houding van het Wetterse schepencollege. Het College is volgens het comité niet geïnteresseerd in dialoog, in communicatie en in informatieverschaffing over dit dossier dat toch honderden gezinnen aanbelangt.
"Ook in dit dossier slaagt de meerderheid er dus niet in om te luisteren naar de burgers en met hen in dialoog te gaan, klagen de raadsleden. "Als de meerderheid haar verantwoordelijkheid niet opneemt, moet de oppositie die rol overnemen. De huidige Vlaamse regelgeving inzake windturbines loopt op haar laatste benen en wordt vervangen door strengere regels. Engie dient nu overal in Vlaanderen nog snel dossiers in. Uit goede bron weten we dat ze intern tevreden zijn als ze 1 op de 3 dossiers goedgekeurd krijgen. In coronatijden kan men bovendien makkelijk de debatten uit de weg gaan".
De oppositieraadsleden willen nu een publiek en tegensprekelijk debat over dit dossier op een commissievergadering waarbij zowel de deskundigen van Engie als de vertegenwoordigers van Wetteren Windstil gehoord worden.