PPS Bookmolenstraat is gemiste kans

Op 6 maart 2021

In de laatste gemeenteraad stond eindelijk (!) de publiek-private samenwerking (PPS) op de agenda om een nieuwbouwproject te realiseren in de Bookmolenstraat/Molenstraat. 

N-VA Wetteren pleitte de afgelopen jaren reeds voor deze vormen van samenwerking. Wij zien het als een oplossing om aan ‘de grote opkuis’ te beginnen van het centrum. De gemeente kan bovendien door de samenwerking met een private ontwikkelaar meer realiseren op maat van de Wetterse burger, wat het algemeen belang ten goede komt. N-VA Wetteren ziet echter meer en verder dan een mooie gevel, een parkje en een bankje. Wij proberen het algemeen welbevinden voorop te stellen, het zich (terug) goed voelen in de gemeente. Zeg maar het deel ‘publiek’ in publiek-private samenwerking uitvergroten. 

Naar ons mening zijn er veel te weinig inspraakmomenten voor de burgers in het algemeen, we kunnen wel verwijzen naar de resultaten van ‘de grote bevolkingsenquête’ die het bestuur in 2019 liet afnemen. Die leert ons dat parkeren, voor bewoners en bezoekers van Wetteren, nog steeds voor een grote ergernis zorgt. En zo keren we terug naar het mooie project in de Bookmolenstraat/Molenstraat, terecht erkend als een uitgelezen kans en plaats om het centrum te verfraaien. Meer nog een kans die zich maar één keer om de paar decennia voordoet. 

N-VA Wetteren ziet dit project als dé uitgelezen kans om de parkeerproblematiek grotendeels op te lossen, zowel voor bewoners als bezoekers van Wetteren. Het project zoals het nu voorligt voorziet een ondergrondse parking, enkel voor de bewoners van de nieuwe appartementen en woningen, en nog een vijftal voor gemeentepersoneel van CC Nova (dus NIET voor bezoekers).  

N-VA Wetteren houdt het betoog om de haalbaarheidsstudie en MINSTENS de financiële analyse te maken van ondergronds parkeren op die plaats: 

  • De toegang wordt gerealiseerd via de Molenstraat, of dit nu voor 50 auto’s is of voor een veelvoud hiervan, dit maakt geen verschil. De toegang is een directe toegang, in rechte lijn met ‘de ijzeren brug’. Dit zou het centrum autoluwer maken. Niets gemakkelijker dan de auto direct te kunnen parkeren, en via het binnenplein achter de bibliotheek of via de Zeshoek direct in hartje Wetteren terecht te komen. 
  • Technisch is er geen wezenlijk verschil, niet wat waterdichte wanden betreft, niet wat de diepte betreft, of men nu 1 of 2 lagen ondergronds gaat.  
  • Het Cultureel Centrum Nova zal zijn ambities kunnen waarmaken, en met de huidige en toekomstige klasse-programmatie veel cultuurliefhebbers en bezoekers ook van buiten Wetteren kunnen aantrekken. 
  • Het uitzicht van het gebouw blijft hetzelfde, de architectuur hoeft niet te veranderen noch het openbaar domein, alles kan er hetzelfde uitzien. Ziet iemand het verschil tussen dit project mét de broodnodige ondergrondse parking en het project zonder deze ondergrondse parking? Neen. De mooie gevels, de groendaken, het parkje en het bankje blijven MAAR toch is er een gigantisch verschil. Ofwel kiest men voor blijvende ergernis van de parkeerproblematiek, ofwel boren we deze ergernis letterlijk en figuurlijk de grond in! 

En tenslotte… de fout uit 2005 kan rechtgezet worden, toen beslist werd dat een cultureel centrum in het centrum van de gemeente geen parking nodig had. Dit leverde en levert nu nog (buiten de Corona-tijden) een immense parkeerdruk op de buurt, niet in het minste op bewoners. Ondergronds parkeren hier en nu? Alleen maar voordelen… 

Tot slot, N-VA Wetteren vroeg om in de overeenkomst het woordje ‘maximaal’ te schrappen toen het over het aantal ONDERGRONDSE parkeerplaatsen ging, zodat alle kansen open lagen voor burgerparticipatie en inspraak. Zodat er tijd en gelegenheid kwam om te luisteren naar ‘de Wetteraar’ en de financiële studie kon gemaakt worden. Het bestuur weigerde echter op deze kans en uitgestoken hand in te gaan, en hield steevast vast aan de beperking van het project.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is