Vrijwaring van ziekenhuisgronden & eigendommen van gemeente Wetteren en mogelijke besparing van €2 miljoen, dankzij klacht van N-VA-raadslid Jean Paul De Corte

Op 25 mei 2018

Basis: klinieken moeten van minister De Block samenwerkingsverbanden aangaan en een gebied met ongeveer 400.000 mensen bedienen. Er is een intentieverklaring om het gebied Aalst- Dendermonde- Geraardsbergen en Wetteren met eventueel Oudenaarde en enkele andere gebieden op te nemen in dit samenwerkingsverband. Dendermonde doet echter lastig en zou liever naar Sint-Niklaas gaan.

De klinieken zijn enerzijds private ziekenhuizen (OLV Aalst, Dendermonde) en anderzijds openbare ziekenhuizen (ASZ Aalst-Geraardsbergen-Wetteren)

Het verschil tussen beide is dat in private ziekenhuizen de pensioenen van het personeel door de staat betaald worden zoals voor alle werknemers, maar dat de pensioenen van vastbenoemde personeelsleden uit openbare ziekenhuizen levenslang ten laste vallen van de gemeenten omdat deze nooit pensioenbijdragen hebben gestort, wat private ziekenhuizen wel hebben gedaan.

Deze pensioenlast loopt in de tientallen miljoenen Euro’s en is een molensteen om de hals van de gemeenten. De private ziekenhuizen willen hier uiteraard niet mee in betalen omdat ze met deze verplichting niets te maken hebben. Een samenwerking tussen private en openbare ziekenhuizen en zeker een fusie is dus alleen mogelijk als deze pensioenen worden afgescheiden van het openbare ziekenhuis in een aparte vereniging die door de gemeenten gefinancierd wordt.

Het huidige ASZ moet dus een nieuwe vereniging oprichten die DE UITBATING van het ziekenhuis op zich neemt terwijl de pensioenlasten blijven zitten in de huidige vereniging ASZ1 waar de gemeenten financieel verantwoordelijk voor blijven.

Deze nieuwe vereniging die we ASZ 2 noemen, heeft statuten opgesteld waarvan naast de bepaling op welke terreinen men actief wil zijn ook belangrijk zijn:

-de inbreng van ongeveer 2 miljoen Euro door de gemeente Wetteren voor het acuut ziekenhuis Aalst en voorlopig nog Geraardsbergen, maar waar Wetteren niets aan heeft want er is geen acuut ziekenhuis meer in Wetteren! Moeten wij betalen voor een ander ziekenhuis?? Vergelijk dit onder meer met de exploitatie van ons zwembad: Wichelen, Laarne, Kalken enz profiteren hiervan maar betalen hierin niets, want het is in Wetteren.

-de, louter financiële inbreng van de specialisten die in het ziekenhuis werken voor een kleine helft van het kapitaal. Zij worden met andere woorden de hoofdaandeelhouder van het nieuwe ziekenhuis. Dit geld van de artsen-specialisten komt uit een kas die ze in de loop der jaren hebben gespijsd door een percent van hun ontvangsten in het ziekenhuis af te staan aan deze kas. Hiermee betaalden ze onder meer secretariaatsmedewerkers en verplegenden. Normaal worden deze uitgaven gedaan door het OCMW en wordt de afdracht op de erelonen om dit te financieren aan het OCMW gedaan. De artsen hebben dit echter, slim als ze zijn, in hun voordeel bedongen.

-de inbreng in de nieuwe vereniging van de gronden en gebouwen van de campussen Aalst, Wetteren en Geraardsbergen voor nul Euro. Bij eventuele stopzetting van de vereniging gaat de opbrengst hiervan voor de helft gaat naar de artsen-specialisten! Maar deze hebben hier zelf geen enkele materiële inbreng gedaan (gronden of gebouwen). Dit is onaanvaardbaar en wordt in een mail toegegeven door de financiële directeur van het ASZ zelf.

-het feit dat Wetteren nog slechts een 8 % van de aandelen bezit , nu al niets te zeggen heeft (omdat beslissingen genomen worden met 51%) en dan 2 keer niets te zeggen heeft. In een later samenwerkingsverband met OLV en anderen verwatert dit aandeel verder tot 2 à3 % en is de invloed van Wetteren nog slechts symbolisch, meer niet.

Is dit een probleem van organisatie van gezondheidszorg?

Dit is wel het geval in de zin dat er verplichte samenwerkingsverbanden zijn, maar in dit dossier heeft dat er eigenlijk niets mee te maken. Het is zuiver een financieringsprobleem.

Mogelijke oplossingen

N-VA wil het ASZ de huidige gronden en gebouwen in huur geven voor een symbolische Euro voor de ganse tijd dat hier gezondheidszorgen worden verleend: revalidatie, polikliniek, nierdialyse, enz. Dit is immers zeer belangrijk voor de Wetteraar. Zeer belangrijk hierbij is de oprichting en ondersteuning van een huisartsenwachtpost zoals deze door de Huisartsenkring Vesalius wordt voorzien en beheerd. In principe is dit in orde, maar de fondsen voor de financiering moeten nog goedgekeurd worden. We willen en moeten dit maximaal ondersteunen als N-VA omdat dit de enige zekerheid is voor onze Wetterse bevolking dat er nog kwalitatief hoogstaande zorg ter beschikking blijft op elk ogenblik, want de huisartsen van de Vesalius kring, waarbij alle huisartsen uit de regio zijn aangesloten, staan hiervoor immers garant.

Indien het ASZ stopt of drastisch afbouwt eindigt deze terbeschikkingstelling automatisch. Het ASZ heeft dus de volledige vrijheid alles te organiseren zonder inmenging, wat de beste garantie is voor kwalitatief hoogstaande geneeskunde. Het ter beschikking stellen van gronden en gebouwen is een zeer substantiële, verantwoorde bijdrage hiertoe, maar toch ook een zeer groot cadeau voor het ASZ!

Het beter besteden van geld van de gemeente

Wij willen met het ASZ 2 dus niets meer te maken hebben, doen dus zeker geen inbreng van 2 miljoen Euro omdat Wetteren dit geld veel nuttiger kan gebruiken om bijvoorbeeld verkrotting tegen te gaan, armoede tegen te gaan of de veiligheid te verhogen!

Wij zullen op de gemeenteraad een dagordepunt indienen dat de krachtlijnen van nieuwe onderhandelingen vastlegt in de hoop dat de andere partijen nu wel bereid zijn na te denken over de echte belangen van de bevolking. De andere partijen moeten bereid zijn het probleem te bestuderen en hun verantwoordelijkheid opnemen samen met N-VA, die nu alleen stond.

De beslissing genomen door de minister

De afkeuring van de huidige statuten gebeurt in dermate duidelijke woorden dat het een regelrechte blamage is voor de partijen die dit gesteund hebben (allemaal behalve N-VA en Wouter Bracke). We vragen een constructieve en open dialoog, zonder taboes, wij triomferen niet, zijn alleen boos om zoveel gebrek aan bestuursverantwoordelijkheid en hopen dat deze afkeuring een nieuwe start is.

Terloops wijzen wij erop dat er meer fout is dan alleen wat hierboven aangehaald wordt. Ook de startdata zitten fout en vooral het inzetten van statutair benoemd personeel is totaal onvoldoende uitgewerkt. Ook de doelstellingen die men naast geneeskundige zorg omschrijft, zijn strijdig met de ziekenhuiswetgeving. Ondanks de inzet van gespecialiseerde advocaten is er een zootje van gemaakt omdat men zich heeft laten chanteren door enkele artsen en het algemeen belang eerder eigen belang is gebleken.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is